Sunday 7 December 2014

Teruuus berlariiii.


Saat kau melihata kalam atas ini,

Apa sebenarnya erti syukur pada kau yang punya hati?

............

Exam kedua dah nak habis. Berbaki satu lagi paper. Untuk semua exam yang aku lalui. Satu konklusi.  Markah aku kesemuanya menjunam sangat sangat dan sangat banyak sekali. Tipulah. Kalau aku kata aku tak 'Jatuh' dengan apa yang aku rasa. 

Sampai ada sekali. 

Aku sempat 'lari' rumah seketika. Bawak diri. Cuba cari. Sebenarnya apa punca dengan semua benda yang tarjadi. Aku rasa sepanjang sem ni, semangat aku tak menaik walau sedikit. Kegemaran aku kat ekonomi makin lama makin terhakis.

Semangat untuk belajar?

Tak payah cerita! Dah lama aku rasa hampir nak putus asa! 

"Muaz rasa nak balik Malaysia. Tak semangat dah nak sambung study."

"So whats your plan?"

Saat itu, aku terdiam. Dari gaya aku baca apa yang abah bagi. Seakan nada serius dia cuba beri. Abah yang aku kenal. Tak pernah kata tidak kepada anak anak dia. Sentiasa terbuka.

Maka untuk kali ini. Aku cuba sebenarnya. Entah entah permohonan aku nak balik Malaysia diterima. Tapi akhir sekali, aku sendiri diam tak bersuara. 

.......

Kita ini,

Cakap nya pumpang pumpang.

Saat kena kat diri,

Baru kau rasa macam mana sakitnya nak bertenang.

.......

Hampir dua tahun setengah aku kat sini. Memang gila. Kalau aku nak putus asa. Aku bukan jenis yang mengalah sebenarnya. Walaupun aku memang bukan orang yang pandai. Sejak dari sekolah lagi sebenarnya aku tak pernah rasa macam mana perasaan dapat semua A dalam satu slip periksa.

Aku hanya orang yang biasa. Yang bukan Allah kurniakan kepandaian macam mereka kat luar sana. Belajar minit akhir. Boleh skor hampir penuh markahnya. Belajar hanya fokus dalam kelas tak payah ulangkaji apa, tengok tengok markah penuh semuanya.

Aku adalah aku. 

Yang memang bukan jenis belajar di minit minit akhir. Apatah lagi. Hanya boleh fokus dalam kelas. Aku orang yang perlukan ulangkaji sendiri. Aku mencari semangat tika mana aku sekolah dulu. Tak pernah ada istilah buat kerja pada minit minit akhir. 

Maka untuk kali ini. Aku sebenarnya dah bazirkan dua exam sebenarnya, dengan markah yang aku kira. Sebagai gagal sebenarnya, dengan persediaan langsung tak pernah puas akhirnya. Pergi exam dalam keadaan tak bersedia.

Akhirnya, 

Aku tahu. Allah bagi kemampuan kat setiap dari kita adalah berbeza. Kalau memang mereka jenis boleh belajar minit akhir, itu adalah kelebihan yang Allah beri kepada mereka. Untuk aku. Aku hanya perlu terus usaha usaha dan usaha.

Dan aku mengerti kemampuan aku yang bagaimana sebenarnya, kalau tak dapat markah tinggi sekurangnya aku tak perlu berduka. Sebab itu adalah tertinggi buat aku. Untuk seorang yang biasa biasa. Tak perlu bandingkan diri mereka dengan yang luar biasa. 

Kerna aku cuba belajar.

Tinggi itu adalah subjektif buat semua

.......

Kadang aku rasa. 

Apa kata bagi aku satu peluang, untuk aku putus asa. Teringin nak rasa sebenarnya macam mana. Tapi kerna ada abah ummi yang support aku sentiasa.

Buatkan sampai kini.

Aku masih tak tahu macam mana sebenarnya rasa putus asa. Biarlah, keinginan aku untuk ekonomi makin lama makin hilang rasanya. Aku suka saja. Mungkin bukan ini sebenarnya bidang yang aku cari untuk hidup aku akan datang.

Mungkin. Doa ummi yang lebih Allah dengari.

......

Tapi aku tahu.

Putus asa atas jalan yang sedang ditempuhi. Bukanlah jalan penyelesaian terbaik buat masa ni. Banyak lagi benda lain yang menanti. Hanya satu kata kunci. Thabat kan hati!

Yang penting,

"Banyakkan berdoa. Jangan putus asa."

Baiklah.

Aku akan cuba untuk terus berusaha...

1 comment:

noreply said...

assalamualaikum,

interesting sharing....think many people out there experience the same thing too...congrats for not giving up yet

surely ALLAH has planned something better for you, whatever it is, giving up is not an option...keep it up, do the good things right and everytg right will come after you

*should reset you nawaitu, maybe