Monday 21 July 2014

Ukhuwwah itu mahal, kau tahu?



Hari tu tiba tiba ada orang datangkan perbualan,

"Bestnya lah diaorang tu. Rapat sini sana. Untunglah ada orang sayaang."

"Kau yakin ke diaorang saling menyayangi?"

Mukanya berkerut.

"Apahal kau cakap cenggitu?"

"Entah. Kerna kita tak tahu hati manusia kan."

"Maksud kau?"

"Kadang kadang, orang yang kita tak rapat, adalah orang yang kita paling rapat."

"Okay. Keling!"

"Rapat tu kadang kadang tak perlu ditunjuk. Sayang kepada seseorang tu kadang kadang tak perlu sampai semua orang kena tahu. Cukuplah kot sekadar orang yang kita sayang tu tahu kita sayang dia."

"...."

"Sayang ni benda subjektif kot. Kerna mungkin. Kadang kadang kita tak sedar pon. Orang yang jauh dari kita adalah orang yang lagi kita sayang."

"Okay. Falsafah sangat."

"Falsafah kehidupan. Lol."

_____________________________________________

Ukhuwwah Ukhuwwah dan Ukhuwwah.

Sekolah rendah sampai sekolah menengah. Sekolah menengah hingga ke universiti. Universiti di Malaysia hatta ke luar negara. Pastinya perkataan ini. Akan tertancap penuh pada kepala otak kanan dan kiri. Sedari kecil hingga ke besar. Apa istimewanya kata sakti ini?

Dulu kala,

Mata melewati laman sesawang twitter. Tanpa sangka. Muncul sebuah retweet dari kawan lama. Memetik kata siapa entah orangnya,

"Bila aku tengok gambar lama. Baru aku tahu apa itu erti kawan sementara."

Dan aku. Diam tak terkata. Cuba cuba dan cuba memahami apa isinya. Seakan aku rasa. Ada suatu yang tak kena pada katanya. Mungkin ini adalah mesejnya,

"Bila aku tengok gambar lama. Baru aku kenal apa itu perpisahan sementara. Semoga ketemu di syurga akhirnya."

Atau. Aku yang salah sangka?

Sering aku dengar banyak cerita. Orang sini sana sibuk bicara. Kata mereka. Sahabat itu sikapnya datang dan pergi. Datang tanpa sangka. Pergi tanpa berita. Adakah memang sebegitu rumusnya?

Mungkin aku fahami orang yang sebegini. Aku juga punya cerita serupa. Kawan yang dulunya kita main lompat sama sama. Cedera sini sana. Kena denda sekali semua. Dan akhirnya, berubah sekelip mata. Maka di situ apa maknanya? Sahabat itu hilang sekelip mata!

Maka lantas aku bertanya. Di mana dan apa serta siapa silapnya?

Hinggakan akhirnya. Aku ambil langkah selamat. Setiap kali pertemuan baru bermula. Tiap kali senyuman manis terukir mesra. Bermula perkenalan nama. Aku ambil langkah berjaga. Agar tak terlebih rapatnya. Supaya akhirnya aku kecewa. Lebih dahsyat lagi. Aku berhati hati dalam bercerita.

Apakah adilnya sebegitu? Memukul semua orang sama rata satu kayu?

Kena fahami. Apa itu ukhuwwah sejati. Lantas. Ukhuwwah yang biasa terlakar di bibir kita,

"Kerna Allah. Aku sayang kau selamanya!"

Andai orang yang mengucap ini fahami. Dan yang menerima ucapan ini turut mengerti. Pasti di situ terselit sesuatu yang wangi. Dua hati yang bersama berjanji. Apa jua menimpa selepas ini, pasti syurga tempat akan bertemu kembali!

Saat itu,

Seakan dah berjanji. Walaupun lepas ni gaduh banyak kali. Ada yang tersakit hati. Ada yang terkena marah tanpa disedari. Ada yang menjauhkan diri. Itu adalah fitrah saat kau dan aku mula berkenalan melakar momen momen sebagai sahabat sejati. Bahkan sampai bisa diketemu di syurga kembali!

Kerna kau kena fahami.

Ukhuwwah dan kasih sayang itu bukan benda yang kita bisa paksa orang untuk menerimanya. Ia adalah satu tindak tanduk yang hasil dari hati bahkan diri kita yang akhirnya terlekat penangannya entah pada siapa siapa yang buatkan dia mahu lebih dekat dan bertambah sayang dengan kita.

Saat perkenalan ukhuwwah antara kau dan aku bermula.

Kena bersedia untuk hadapi tiap satu mehnah yang akan hadir tanpa kita duga. Kerna hidup ini menjanjikan sebuah formula. Di mana ada manis di situ ada pahitnya. Maka kau kena pasang pada minda bawah sedar supaya apa apa yang menimpa, tak mudah untuk terus menjauhkan diri dari dia. Bahkan. Sahabat kau tu pon turut kena rasa benda yang serupa.

Dan ukhuwwah itu. Bukan untuk orang tertentu. Ia milik semua orang. Ya. Milik semua! Hatta pak cik di tepi jalanan yang duduk mencari rezeki. Dia berhak mendapat ukhuwwah itu. Kerna mungkin. Dasar ukhuwwah itu adalah kasih sayang. Yang akhirnya. Bisa bawa seramai mungkin langkah masuk ke syurga yang nikmatnya tak terbayang.

Olahan aku terlalu simplistik?

Makanya, aku setuju sepenuhnya! Sebab apa? Apa yang tertulis di sini semuanya hanyalah teori semata. Ukhuwwah ini bukan sekadar teori. Ia adalah sebuah aplikasi. Yang lahir dari hati yang suci. Supaya. Sayang kita kepada seseorang itu bukan ikut musimnya.

Suka berkawan tika punya senang. Saling menjatuhkan saat kita berjauhan.

Cukuplah sebenarnya. Hidup kita ini saling menyakitkan hati orang yang terdekat. Kadang kita sibuk mencari punca kepada suatu kelemahan yang berlaku. Saat sibuk mencari punca sini sana. Pada orang itu ini entah siapa. Sampai lupa. Mencari kelemahan pada diri sendiri yang bisa menjadi angkara.

Kenapa aku buat entri ni?

Kerna aku tahu. Ada yang termakan hati dalam bersahabat. Ada yang tak semena suka permainkan sahabat. Bahkan. Ada yang berjanji tapi akhirnya dimungkiri.

Macam biasa. Aku tinggalkan buat semua. Sebuah kata. Dari Dia..
"Teman-teman akrab para hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa."  
(Az-Zukhruf : 67)

Wallah. Aku rindu tiap satu dari mereka!
Ukhuwah dan Taqwa. Di mana kaitannya?
Jangan lupa bahwa Ramadhan kian pergi...

No comments: