Saturday 5 July 2014

Catatan 7 Ramadhan.


"Bila siang makin panjang, jadi makin malas. Kenapa eh?"


"Entah. Puasa ni, syaitan dah tak ada. Tapi kenapa hati kita malas lagi?"

"Sebab. Syaitan dah berjaya kot sebatikan malas tu. Bila syaitan tak ada pon tak apa. Seakan tak ada bezanya malas kita. Ke macam mana?"


Yup. Ramadhan kareem semua.

Hari ke 7 Ramadhan. Jujur aku rasa. Perasaan yang sama. Hari hari yang boleh dimanfaatkan sehabisnya berlalu dengan sangat cepat. Seakan aku tak percaya. Macam ni cepatnya masa berlalu. Tiga minggu saja lagi. Ramadhan akan pergi.

Lepas tu apa lagi?

Kena tunggu lagi 11 bulan yang akan datang lah ceritanya.

"Itu pon kalau kau masih hidup."

********
Siang panjang

Pertama kali aku berpuasa di perantauan. Alhamdulillah perasaannya tetap sama. Cumanya, bila berpuasa di negara islam ni mungkin rohnya makin terasa lah kot. Masjid masjid yang tak pernah kurang dengan warganya. Solat subuh yang ramainya seakan solat jumaat gamaknya dan banyak lagi lah.

Cumanya seperkara yang buatkan aku rasa terpukul bila mana siangnya panjang dan cuaca panasnya sangat mencucuk cucuk. Buat aku muhasabah balik sebenarnya apakah hikmah peredaran musim di negara ini.

Bersyukur.

Satu kata yang aku rasa wajar ada kat semua lah kot. Mana tak nya, waktu musim sejuk dulu sibuk nak cari panas. Bila dah datang panas, sibuk pulak rindukan musim sejuk. Jadinya, bila Allah hadirkan kedua dua nya, seakan Allah nak bagitahu kat kita.

"Maka nikmat Tuhan yang mana satukah yang kau dustakan?"


Semester pendek

Wallah aku kata, bila siang panjang maka ceritanya tidur lepas subuh adalah antara salah satu nikmat. Ini yang bahaya! Y.Y Bila mana malamnya hanya dapat tidur sekadar sejam dua. Itu pon kalau dapat lelapkan mata. Kalau tak dapat, kita tengok orang tidur je lah ceritanya. Eh.

Dan semester pendek ni lah salah satu wasilah paling mudah untuk nak naikkan muaddal (purata markah). Jumlah subjeknya pendek dan silibusnya jadi makin sikit. Tapi yang mencabarnya. Para doktor akan ajar selaju mungkin supaya dapat kejar silibus.

Dan aku? Jujurnya perasaan malas tu seakan datang tak berhenti. Tu lah ceritanya. Bila syaitan dah tak ada, baru tahu sebenarnya sisi diri kau yang sebenarnya macam mana T.T




Ini. Mungkin catatan seorang insan biasa.

**********

Kalau kita nilai dari sudut perspektif berbeza dalam bulan Ramadhan.

Entah lah. Untuk Ramadhan kali ini, jujurnya aku seakan rasa tersentak dengan apa yang berlaku. Dengan masa yang berjalan dengan sangat pantasnya. Dengan ibadah yang masih banyak lompongnya. Dengan setiap inci Ramadhan masih aku tak manfaatkan sebaiknya.

Buat aku terfikir.

Betol ke sebenarnya Ramadhan ni bulan yang paling aku nanti selama ni?

Bila mana nak solat terawih. Pasti akan terfikir untuk nak solat di masjid yang bacaannya pendek dan cepat. Bila pergi masjid yang bacaannya panjang, buatkan bila tengah solat hati seakan meraung supaya imam baca pendek dan cepat.

Apatah lagi, alasan yang aku bagi kalau tak nak tarawih kat masjid yang baca panjang panjang hanya sebab aku rasa tak khusyuk, jadi bukti memang aku dengan Allah tu boleh tahu macam mana hubungannya.

Salah siapa sebenarnya kalau aku tak dapat khusyuk tu?

Cuba bayangkan. Selama ni kau dah habiskan masa dengan duniawi. 24 jam Allah beri. Hanya untuk kita berikan masa kita untuk abdikan diri sepenuhnya kepada Allah dengan 1 jam setengah tu pon kita masih berkira.

Dan, aku terbayang. Bagaimana keadaan Nabi solat sampai kakinya bengkak. Nabi yang dah memang dijanjikan syurga. Hanya kerna mahu eksperesikan rasa syukurnya kepada Allah, dirikan solat di malam hari sampai bengkak sana sini sanggup beribadah macam tu sekali.

Tapi aku. Nak bangun malam pon masih boleh dikira hari, nak berdiri solat lama lama apatah lagi jauh sekali. Dengan tilawahnya pon faham tak faham apa yang tercatat dalam quran, macam mana nak menghayati tiap apa yang aku baca sebenarnya.

Dan bila tak dapat khusyuk,

Para imam juga yang menjadi medan salahnya. Baca tak sedap lah. Suara tersekat lah. Baca lama lah. Allah...

Mungkin kerna itu, Allah janjikan Ramadhan ini akhirnya adalah taqwa untuk mereka yang benar benar dan benar manfaatkan tiap inci Ramadhan ni. Dan kalau dikira, lebih kurang ini adalah Ramadhan aku yang kedua puluh aku rasa.

Tapi

Bila tengok balik ke belakang. Ramadhan mana sebenarnya yang betol betol beri kesan kepada diri aku? Jujurnya aku pon tak tahu. Baru aku tahu. Syaitan itu benar benar dan benar berjaya menakluk diri aku.

Entahlah.

Sekadar aku nak bawak diri aku dan kalian refleksi kembali sebenarnya sejauh mana Ramadhan ini benar benar kita rasai kehadirannya. Takut takut sekadar suka Ramadhan tiba hanya kerna suasananya tanpa mengambil setiap peluang yang ada.

Madarasah Ramadhan.

Bila lagi sebenarnya kita nak cuba ubah diri kita? Bersihkan hati kita? Kentalkan jiwa kita? Kalau bukan pada bulan Ramadhan. Bulan yang di mana syaitan itu dah tak ada. Tinggal untuk kita berperang dengan nafsu.

Nampak macam kejap sebenarnya sebulan itu. Tapi untuk buatkan sebuah perubahan, boleh kata ia adalah satu tempoh yang sangat lama!

Percayalah.

Kalau selama ni kita masih berkira lagi masa kita dengan Allah. Kenapa tak dalam bulan Ramadhan ni, cuba kikis perasaan dunia tu. latih diri bangun seawal pagi yang boleh. Menangis sebanyak mungkin. Menghayati tiap apa yang kita baca dalam solat.

Supaya.

Ramadhan ini benar benar ada kesannya kat hati kita. Kerna yang penting nanti adalah macam mana diri kita tika Ramadhan pergi nanti. Kalau Ramadhan ini tak mampu ubah apa apa kat diri kita, bayangkanlah lepas Ramadhan nanti.

Cukuplah.

Selama ni kita dah banyak bergelumang dengan dosa dan maksiat. Apatah lagi habiskan banyak masa kita dengan perkara lagha, kenapa kita tak nak manfaatkan bulan ini?

Peluang Allah dah beri.

Jangan bila dah ditarik pergi.

Baru nak menyesal nanti.

__________________

Akhir sekali.

Maaf salah silap aku selama ni.  Post ini hanya sekadar sebuah refleksi. Tentang hidup kita yang akhirnya adalah mati. Jadi masih nak bermain main lagi?

Semoga. Istiqamah hati tak berbelah bagi. Selamat manfaatkan baki tiga minggu ini.

No comments: