Tuesday 17 February 2015

Sahabat. Biar berpada.


"Kalau kau nak pilih seorang kawan yang akan kau nak bersama sama betol dengan dia, siapa?"

"Entah. Kalau orang tanya aku soalan macam ni, mesti paling susah aku nak jawab."

"Kenapa?"

"Sebab semua orang sahabat aku. Kot."

"Kenapa kot?"

"Entah."

"Sedangkan nabi pon mengaku depan sahabat lain yang Baginda paling sayang Abu Bakr. Takkan kau tak ada?"

*Terdiam*

"Tapi, tu lah. Kan sahabat tu sedih sebab bukan dia paling nabi sayang."

"Jadi? Kau takut kau silap sayang orang?"

............

Perbualan. Dulu kala yang diubah suka rasa. 

Tapi. Masih kekal zaman itu.

.........

"Kau tahu apa paling susah bila berkawan?"

"Nak tahan dari sayang sangat sangat."

"Kenapa?"

"Takut jadi benci."

"Jadi? Kau akan benci aku lah nanti."

"Erm. Betol ke kita boleh jumpa kat syurga?"

........

Bukannya aku tak bersyukur. Betapa sebenarnya. Aku dikelilingi oleh pelbagai manusia. Yang siapa saja aku ketemu, pasti mereka akan bantu aku tanpa segan silu. Banyak. Sangat banyak hidup aku dikelilingi oleh sahabat sahabat yang soleh belaka.

Tapi.

Bila mana ada ukhuwah, pasti akan ada mehnah. Saat bila mana seseorang ditimpa musibah. Pasti benda paling susah adalah lapang dada. Lapang dada. Lapang dada.

Aku pernah kena marah. Selalu lah jugak.

"Kau ni baik sangat. Asyik asyik lapang dada. Cuba lah marah sikit."

Huh. Entah lah. Mungkin. Walaupun aku seorang lelaki yang katanya biasanya dipenuhi ego. Tapi kalau bab bab berkaitan dengan hati. Mungkin aku ambil berat sikit.

Aku tak kisah jujurnya kalau aku disakiti. Apatah lagi orang tu tak sedar pon aku sedang disakiti. Sebab kalau siapa yang kenal aku, aku memang akan pendam.

Tapi.

Prinsip aku. Aku tak akan buat balik kat orang lain apa yang orang lain buat dekat aku. Bila mana disakiti, benda paling susah sekali? Senyum seakan kita bahagia.

"Tak bermakna orang tengok aku dengan dia rapat. Hati aku senang dengan dia."

Fuh. Serius mendalam!

Hinggakan kadang kadang. Jujurnya dalam bersahabat. Aku ambil langkah jaga jaga. Supaya layan semua orang sama rata. Bila mana buat sesuatu yang berkait dengan hati, Pastinya akan ada senang mahupun sebaliknya. 

Pernah terfikir?

Kenapa bila sahabat dengan orang soleh. Yakni orang yang jaga subuhnya, jaga waktu solatnya, jaga mutabaah amalnya adalah lebih kita selesa berbanding orang biasa?

Kerna aku sendiri pernah merasa. Aku boleh kata. Kerna mungkin. Kesan ibadahnya beri kesan kepada hati dia. Buatkan dia bersih. Dan akhirnya. Peribadi saat bergaul dengan orang akan teraplikasilah jernihnya hati.

Tak percaya?
Tengok diri kau. Berapa ramai sahabat kau ada? Oh. Kau ada sahabat? Berapa ramai senang dengan diri kau? Kau selalu tak sakitkan hati orang? Kau selalu sangka buruk ke baik dekat orang?

Kau rasa?

Subuh kau pukul berapa? Qiyam kau boleh dikira ke tak? Solat sunat buat? Quran baca setiap hari ke macam mana? Nangis dalam sujud. Pernah? Selalu ke jarang?

Kau = aku.

Noktah.

..........

Kadang, ambil keputusan berdiam diri itu lebih baik dari kita menyakiti. Bukannya kita tak sedar zaman kini. Kerna semuanya di hujung jari. Jari yang tak ada mulut, bisa menyakiti. Entah entah. Aku menulis ini pon ada yang terasa hati. Astaghfirullah.

Aku pon tak tahu kenapa aku tulis entri kali ni macam ni. Bukan. Aku tak ada pon masalah ukhuwwah ke sekarang. Tapi mungkin. Aku ada masalah dengan diri aku sendiri. Mungkin. Dengan hati aku sendiri. Buatkan aku takut nak bergaul dengan orang sana sini.

Dan memang. Aku rindukan ukhuwah kat sekolah lama aku. Entah kenapa. Tetap. Beri kesan sampai ke hari ni.


"Ana rindukan ukhuwah Al-Amin. Tak ada ganti."

"Oh. Ada ke ukhuwah Al-Amin. Ukhuwah Islami ada lah."

"Maka, tunjukkan ana ukhuwah islami tu macam mana. Ana masih tak mengerti."


Semester ke 7 aku di sini,
Tolong lah rajinkan diri,
Untuk naikkan muaddal tarakumi,
Buat pertama kali.

Erm.

4 comments:

AFIF MARZLAN said...

Allahurobbi. Moga tsabat akhee

Unknown said...

muaddal tarakumi tu apa?

Supersaiya said...

@Suraya, peratus keseluruhan.

Anonymous said...

Ada jari ana