Monday 8 June 2015

Melewati semester ke 7

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

Secara tidak rasminya.
Menghabiskan semester ke 7 di sini.
Berbaki 3 semester.

Tak tergambar rasa gembira.

Bila semalam,
Roomate aku kemas beg kala mana aku sedang pulun nak habiskan subjek terakhir. Hati tak rasa apa apa. Sedangkan dia balik 3 bulan lamanya. Dan aku habiskan masa 3 bulan kat sini.

Dan bila mana tadi habisnya jawab kertas terakhir untuk semester ini. Hati seakan rasa lega. Entah kenapa. Mungkin bagi aku semester yang boleh aku kata aku puas dengan apa yang aku lalui selama 4 bulan lamanya.

Benar.

Kadang bila mana Allah bagi kita perasaan jatuh. Termasuk dalam lembak maksiat dan jahiliyah. Kadang kita perlu bersyukur. Allah pilih kita. Untuk betol betol menangis dengan silap yang telah kita buat.

Menginsafi sehabisnya dengan dosa yang ada. Mengalirkan air mata dengan sepenuh rasa. Tak ada rasa paling baik melainkan rasa sayangnya Allah dengan kita. Wallah. Satu nikmat yang jarang kita semua dapat rasa.

Bila mana aku jalan nak ke jamiah, aku akan jumpa dengan ramai orang. Dan buat aku terfikir. Dari luaran nampak orang ni macam tenang. Entah. Dalam hati dia kita tak tahu bagaimana bergolaknya dia rasa. Mungkin.

Macam itu lah aib dan dosa.

Allah simpan elok elok kemas kemas. Supaya Allah bagi kita betol betol peluang untuk buang aib yang kita ada. Allah bagi peluang sehabisnya. Kalau tak taubat, kat akhirat nanti Allah tayang besar punya wayang semua orang tengok apa kita buat selamat ni.

Alhamdulillah
Astaghfirullah.

..............

Antara nikmat yang buatkan aku lebih bersyukur bila mana belajar kat sini.
Nikmat punya ummi abah yang sentiasa ambil tahu pasal kita.
Baru kita tahu bagaimana sayangnya mereka kat kita.

" Muaz kalau nak exam jangan lah bagitahu sehari sebelum. Bagilah tahu awal awal. Boleh abah ummi nak buat solat hajat untuk Muaz selalu. "

Apa lagi kau nak kata?
Aku rasa malu tak terkira.

Sedangkan aku pon solat hajat pon entah berapa kali cuma.
Orang lain pulak yang semangat doakan untuk kita.
Sedangkan kita sendiri tak pernah betol betol doa sebaiknya untuk kita.

Dan whatsapp dengan someone,

" Hari tu pergi wedding. Jumpa mak ayah nta. "

" Oh. Diaorang cakap apa? "

" Ayah nta tanya ana, contact Muaz tak? "

" Oh yeke. "

" Lepas tu beberapa hari sebelum tu, mak nta tanya ana jugak. "

" Oh tanya apa? "

" Contact Muaz tak? "

" Erk.. "

" Baru ana tahu sayangnya mak ayah nta kat nta. "

Ah aku terdiam.

Aku selalu tulis pasal benda ni.
Bila sampai cerita pasal ummi dan abah.
Aku rasa adalah antara cerita yang tak akan pernah habis sampai bila bila. 

.......

Dan alhamdulillah soifi datang kembali.
Soifi kedua aku di sini.
Dan mungkin.
Yang terakhir sekali.

Irbid ini makin lama makin kurang warganya.
Tapi aku tak rasa apa apa.
Entah kenapa.
Redah saja soifi yang Allah berikan buat nikmat sementara.

Melewati hidup kat sini.
Banyak sangat benda aku pelajari.

Bukan sekadar mencari ibrah di sebalik bumi tanah gersang penuh tarbiah.
Tapi adalah tentang bagaiman aku mengenal diri aku yang sebenarnya.

Musafir itu.
Sifatnya cukup kompleks.

Kau berjalan seorang diri keluar rumah.
Pergi entah mana mana.
Boleh buatkan kau rasa bagaiman hinanya kau selama hidup di dunia.

Nasihat aku
Buat kau yang sudi bazirkan masa
Baca warkah yang aku tulis tanpa susun kata,

Selagi punya masa.
Bertaubatlah.
Kembali kepada Dia.

Pasti.
Kau tak akan rugi apa apa.
Hati akan lebih tenang tanpa syak wasangka.

Alhamdulillah.
Atas segala nikmat.

.......

4.00 petang
Ceruk bilik istighfar.

No comments: