Friday, 2 September 2016

Kerna rezeki rahsia Ilahi

Aku selalu terfikir.

Best ke sebenarnya jadi orang kaya? Best ke jadi orang berjaya? Best ke cemerlang dalam periksa? Ada orang aku tengok semua benda dia dapat. Tapi dia tak bahagia.

Ada orang miskin papa kedana. Tapi hidup seakan bahagia tak rasa apa apa. Mungkin penat fikir nak cari duit macam mana je lah kot. Dapat seringgit dua pon dah bahagia. Siap boleh sedekah lagi kat siapa yang memerlukan walau diri masih terasa himpitnya dunia.

Mungkin hidup kita atas dunia ni kuncinya adalah keberkatan. As long as you are doing right, kau akan rasa hidup kau bahagia dan cukup dengan apa yang Allah beri. Ada orang kerjanya tinggi, tapi gaji berselirat dengan perkara haram, hutang dan sebagainya. Dan akhirnya hidup tak rasa bahagia.

Aku serius lah jugak sebenarnya mengimpikan hidup yang bahagia. Yang duitnya mudah dicapai kat mana saja. Memberi tanpa berkira. Nak infaq pon mudahlah orang kata.

Tapi kadang aku fikir balik. Kadang ada hikmah kerja pon susah nak dapat. Sebab nak cari kerja kerja yang betol betol tak terlibat dengan benda benda haram pon mungkin susah zaman sekarang. Mungkinlah.

Dah nak masuk bulan ketiga aku menganggur buatkan aku rasa masa sangat sangat dan sangat banyak. Bukan setakat masa je habis. Duit pon turut sama habis. Menangis beb. Tapi tu lah. Kat mana kita belanja pon ada keberkatannya kan.

Ada orang belanja nya banyak tapi rezeki tetap melimpah ruah.

Aku tak tahu nak bebel apa sebenarnya. Mungkin just aku nak kata. Apa apa kita hidup kat atas muka bumi ni. Keberkatan tu penting. Tak kisah lah dalam apa benda kita buat sekalipon, kena pastikan selari dengan apa yang Allah mahukan.

Semoga. Kita tak bercampur antara perkara halal dan haram. Dan semoga. Kerja yang aku dapat nanti pon adalah kerja yang ada keberkatannya. Amiin.

Kbai~

2 comments:

Mas said...

mmg ssh nk dpt keje skrg nie.Semoga dpt kerja yg pnuh ngn kbrktan..skrg bnyk kje yg cmpur halal hrm..Good luck!

Adam said...

Hidup ni bukannya mimpi untuk yg kaya tapi satu impian untuk yg miskin.