Monday 3 November 2014

Oh refleksi?


Kadang terasa lelah dalam berjuang.
Kau tahu saja.
Kau tak punya banyak masa.
Kau punya banyak taklifannya.
Kerna tak akan henti juangnya sampai ketemu syurga. 

Namun kau tahu.

Sedihnya bila mana.
Kau masih mampu membuang masa.
Mengumpul dosa tak kira masa.
Jahiliyyah berterabur sebaran sini sana,

Dan akhirnya,
Kau kata kau tak ada masa.

Bahkan.
Kau kata tak pandai mengurus masa,

Alangkah sebenarnya,
Antara kau dan masa,
Kau ingat ada belas kasihan antara keduanya?

Terus berjalan tanpa menanti.
Sampai kau ketemu mati.

...................

Sunnah orang berjuang. Pasti akan ada masa masanya dia akan terasa lemah. Dia akan terasa tak kuat. Akan terasa ingin pergi jauh dalam lingkaran kebiasaan yang dilalui hari harinya. 

Betapa sebenarnya.

Atas jalan ini. Aku menyaksikan berapa ramai mereka mereka yang terus berjuang berkorban segalanya. Tak kurang juga yang hilang entah ke mana.

Lantas aku bertanya,

Pada diri aku yang sekarang. Jahiliyyah bersarang. Mampu ke untuk terus berjuang. Atas jalan ini. Yang dengan nama Allah, sangat panjang!

Walau.

Baru setahun jagung aku bertatih. Aku cuba. Belajar untuk berjuang.

.........

Tadi,

" Walau apa pon yang terjadi, ana nak antum sendiri rasa yang antum sendiri pilih jalan ni. Bukan sebab ana. Bukan sebab sesiapa. Sebab, tak tahu kalau satu hari nanti. Ana tiba tiba hilang entah ke mana. Ana jatuh ke apa. Nauzubillah. Sekurangnya antum masih ada. Meneruskan rantai dakwah dan tarbiyyah walau kat mana mana. Antum kena rasa. Antum adalah aset berharga. Untuk ummah kat luar sana! "

Wallah. Beratnya aku rasa,

Agak agak lah kan. 

Macam mana eh sebenarnya tika Nabi dulu dapat wahyu?
Saat dipeluk Jibril hingga menggigil.

" sekurangnya, bila kita mati nanti. Mereka bisa menjadi saksi. Atas tiap apa yang telah kita lakukan kat muka bumi ni. Sepanjang kita hidup kat sini. "

Thabbit qulubana. 

No comments: