Wednesday 19 February 2014

JAUH!

Bismillah..

Malam itu,
11.53 malam.

Jalan yang pada siang harinya penuh. Bertukar suram pada malamnya. Aku. Baru selesai liqa (pertemuan) bersama sahabat sahabat sekolah lama. Memang kebiasaannya bila diadakan liqa, Bukan sekadar sejam dua yang diambil. Memang biasanya akan habis lewat malam. Cuma malam ini, liqa habis awal. Kerna murobbi (pembimbing) aku ada periksa pada esok harinya.

Motor kesayangan aku selamat diparkir di perkarangan rumah. Pelik aku rasa malam ini. Biasanya, akan ada satu lampu yang dibiarkan menyala di dalam rumah sekiranya semua ahli sudah tidur. Tapi malam ni, gelap. Seakan tak ada penghuni.

Pintu rumah dibuka. Segera aku meraba raba mencari suis lampu ruang tamu. Dibuka suis ruang tamu. Kelihatan perabot kesayangan ummi dan susur atur ruang tamu yang cantik dan kemas. Haus aku rasa malam itu. Segera aku ke dapur setelah aku selak pintu rumahnya.

Lampu dapur dibuka. Tiba tiba.. aku terkedu. Rasa pening. Tak percaya.

Tompok tompok darah merata atas lantai dapur. Bagi aku, ini adalah kali pertama aku lihat darah sebegitu banyak secara langsung depan mata! Pekat. Banyak. Cukup membuatkan jantung aku berdegup kencang.

Aku mencari dari mana datangnya. Lampu bilik air terbuka. Aku tolak pintunya.

Kelu. Diam tak berkata.

" Woi. Apa kau buat ni? " Aku jerit sekuatnya.

" Hahahahahahahaha. " Gelaknya seakan dia suka dengan apa yang dia buat.

Tampak puas dengan apa yang dia lakukan.

Darah penuh di badan abah.

Seakan ditikam beberapa kali.

Darah terpancut sana sini.

Seakan warna putih dinding bilik air.

Dicat warna merah pekat.

" Apahal kau bunuh abah?!! "

****

2.43 pagi.

" Astaghfirullah. Mimpi rupanya. "

________________________________________________

Antara nikmat bahagia. Ada mereka di sisi sentiasa!
Jujurnya,

Tak pernah aku sangka.

Peristiwa ini benar benar hadir dalam mimpi aku.

Seakan aku rasa.

Ada sesuatu yang ingin disampaikan.

____________________________________________

Mungkin. Benar apa orang kata,

" Korang tak kan tahu macam mana nilainya seseorang tu melainkan korang dah berpisah jauh dengan diaorang"

Ada benar kalam ini.

Belajar jauh dari keluarga.

Buatkan aku menghargai nilai sebenar sebuah keluarga bahagia.

____________________________________________

" Okay tak belajar kat sana? "

" Erm. Entah lah kadang kadang rasa nak putus asa. Nak balik Malaysia. "

" Kenapa? "

" Penat belajar. Banyak benda nak kena fikir. "

" Abah Ummi doakan agar kamu berjaya. Jadi orang yang berguna untuk masyarakat. "

___________________________________________

Selama ini, jujurnya.

Lebih banyak masa aku diperuntukkan untuk kawan kawan.

Ke sini ke sana. Sibuk berfoya.

Hinggakan kadang kadang lupa hak kepada mereka.

Sampai sini.

Baru aku belajar.

Erti sebenar nilai kenapa ibubapa wajar sentiasa di sisi.

Kenapa perlunya doa daripada mereka walau jauh mana kau pergi.

Pastinya.

Kau akan merasai benda ini.

Bila mana kau dah pergi jauh dari mereka.

________________________________________________

Akhirnya, aku belajar lagi dari kehidupan.

Betapa sebenarnya.

Kita terlalu nakkan kasih sayang dari semua orang.

Hinggakan kita lupa.

Kasih sayang tu dah lama kita dapat.

Dengan orang yang paling kita dekat.

Tapi, kita tak pernah ingat.

________________________________________________

Kenapa tiba tiba?

Kerna seorang supersaiya itu tak akan pernah lupa.

Di sebalik jauh nya dia pergi.

Hebat mana pon dia memberi.

Semua ini tak akan terjadi.

Tanpa ummi abah yang menjadi pendorong sampai mati!

________________________________________________

Konklusinya?

Ingat.

Jangan pernah lupakan hak kita.

Walau jauh mana pon kita mengembara.

Kerna kat akhirat sana.

Akan dipersoalkan oleh Allah juga.

Tentang.

Tanggungjawab kita terhadap ibubapa :)

_____________________________________________

Ummi Abah,

Terima kasih!

Kerna lahirkan seorang bakal supersaiya.

Yang bakal menggegar dunia!

4 comments:

Anonymous said...

=D =D

Unknown said...

hebat!

Anonymous said...

Mantoppp. Moga terus istiqomah.

Btw, macam mana boleh ada kekuatan menulis untuk orang? Maksudnya menulis untuk orang baca. Saya minat menulis tapi takut untuk bagi orang baca.

Unknown said...

Anonymous 19 Feb,
:)

Firdaus Irwan,
Jazakallah. Doakan ana dapat istiqamah.

Anonymous 1Apr,
InsyaAllah. Doakan!

Kekuatan tu datang lepas dah buat benda yang kita suka. Dengan syarat, kena mula lah kot. Kalau tak memang sampai bila tak kan mula.

Jangan takut. Tu permainan syaitan. Kalau takut, meh bagi saya baca :)