Friday 20 June 2014

Ke 26

Entah kenapa.

Malam ini aku tak boleh tidur.

Habiskan beberapa jam untuk entri ini.

Padam. Tulis. Padam. Tulis.

Entah ni kali keberapa puluh baru berjaya aku karang sepenuhnya.

__________________________________________


"Macam mana untuk istiqamah eh?"

"Doa kat Allah?"

Seakan aku rasa aku dah tak larat untuk menulis kat sini.

Rasa nak delete pon ada jujurnya.

Memang sengaja aku biarkan blog ni lama tak diupdate.

Sebab aku takut aku sekadar pandai melakar kata kata.

Tapi tak sekencang bila beramal kat luar sana.

__________________________________________

Bila aku musafir ke Turki dan balik ke sini.

Soalan biasa,

"Best tak bercuti?"

"Entah. Standard perasaan orang bercuti?"

"Memang tak ada perasaan kau ni!"
Memang. Aku rasa hati tak hidup sangat semasa aku musafir tempoh hari.

Cuba kau bayangkan.

Kau pergi negara yang mana boleh kata lebih 90% adalah muslim,

Tapi muslim sekular.

Apa kau rasa?

Tak ke rasa penangan Allah nak tunjuk sebenarnya.

Kerja kau banyak lagi sebenarnya!

______________________________________

"Best pergi sini sana buat semua?"

Memang gembira saja buat semua benda kat sana.

Tapi perasaan gembira tu datang kejap cuma.

Kemudian perasaan tu hilang dan momen itu kekal sebagai pengalaman sebenarnya.

"Tak rasa ke habis duit jalan kat sana lama lama?"

Kalau sekadar musafir untuk penuhkan gallery dengan gambar kita,

Memang lah terasa bazirnya kot.

Tapi alhamdulillah.

Tetap aku rasa beruntung.

Allah pilih aku.

Untuk ditampar muka sekuat hati segala.

_____________________________________

Bila pergi ke tempat yang banyak pelancong terdedah sini sana.

Persoalan yang aku tanya,

"Aku tengah gadaikan iman ke apa sebenarnya ni?"

Mungkin.

Macam tu lah kot perasaannya.

Bila sampai ke negara yang muslimnya boleh dikira.

Dengan bilangan kita yang sedikit cuma,

Mampu ke nak tarik mereka semua dapat apa yang kita rasa?

Dan tengok banyak lagi bilangan mereka?

Boleh ke aku masuk syurga?

Dengan sekadar menahan dengan hati saja?

Tanpa bisa terangkan kepada mereka sepenuhnya?

___________________________________

Hingga boleh berdoa,

" Ya Allah, jangan kau matikan aku kat sini. Aku tak nak ya Allah."

Jujur memang aku takut waktu tu.

Takut takut kat situ jugak Allah tarik nyawa aku.

Aku tak cakap salah pergi tempat tu.

Apa yang buat aku rasa berdosa

Melihat maksiat penuh tanpa pernah aku jumpa dengan mata kepala.

Kerna aku tak mampu buat apa apa.

Hanya sekadar pejamkan mata lah kononnya.

_________________________________

Benarlah.

Syahadatul Haq itu berat rasanya.

Bagaimana untuk jadikan dunia ini sebagai saksi.

Kelak tiada alasan diberi.

Sedangkan ramai lagi perlukan sentuhan hati.

Dan aku seakan rasa nak putus asa dengan jalan ini.

______________________________

Post ini.

Sekadar refleksi buat aku dan kau lagi.

Supaya tak rasa selesa dengan islam yang kita dapat hari ini.

Bila mana saat kita makin dekat dengan syurga nanti.

Tapi kerna mereka mereka ini.

Buatkan makin jauh syurga tu nanti.

Sekadar.

Mahu kalian tahu rasa dan fikir.

Kalau lah nak putus asa dalam berdakwah.

Fikirlah.

Apa nanti nak jawab depan Allah.

Bila mana mereka mereka ini claim yang kita tak buat dakwah.

Thabbit qulubana, ya Allah

Syurga. Syurga. Syurga.

Layak ke aku sebenarnya?

Dengan maksiat keliling sini sana.

Tapi aku tak mampu buat apa apa!


No comments: