Wednesday 12 August 2015

Menjadi Guru

Saat 'gemilang'. Bersama muallimah paling dekat di hati di kiri hujung sekali.
Dan cikgu cikgu setia di belakang gambar.

Kecil kecil dulu,

" Nak jadi apa? "

" Cikgu "

" Kenapa? "

" Nak jadi macam ummi. "

..........

" Kau ambil apa kat sini? "

" Ekonomi islam "

" Ye ke? Susahkan course tu? "

" Untuk orang macam aku susah la kot. "

" Macam mana belajar? "

" Lebih baik lah dari awal sampai dulu. "

Antara dukturah yang aku terkesan soifi ni (semua dukturah sebenarnya) dan aku rasa paling dekat adalah dukturah maharat hasub aku.

" Dukturah, ulang dukturah tolong ulang. "

Sempat dia selawat. Entah kali ke berapa dia ulang benda sama. Nampak kesabaran dia. Aku cuba memahami. Mengajar 3 jam terus menerus tanpa rehat. Seakan satu cabaran. Dengan sikap arabnya yang kadang acuh tak acuh.

Sampaikan. Sebelum dia nak mengulang. Dukturah akan selawat. Mengambil nafas. Dan pegang kepalanya. Berat barangkali.

.....

Kalau ditanya banyak banyak profesion. Profesion apa bagi aku paling mulia. Aku akan jawab. Menjadi seorang guru. Aku. Sangat terkesan dan sangat sangat dan sangat menghargai tiap keringat peluh pengorbanan yang mereka beri.

Dari aku kecil sampai kini. Aku tetap hargai apa yang mereka telah beri. Lagi lagi jasa cikgu cikgu ustaz ustaz muallim muallimah di sekolah dulu.

Antara orang yang paling aku terkesan di sekolah adalah guru guru dan ustaz ustaznya. Bukan sekadar mengajar semat. Qudwah adalah yang utama.

Ditambah.

Aku seorang anak muallimah jadikan aku lebih hargai bagaimana perjalanan profesion seorang guru. Menyelami sendiri kehidupan ummi yang bekerja bukan sekadar muallimah. Bahkan memenuhi permintaan ummah di luar waktu sekolah lagi buatkan aku rasa kesian dengan mereka mereka yang masih menunding jari menyalahkan guru dalam mendidik generasi kini.

Wallah.

Kalau kita tahu bagaiman sikitnya gaji seorang guru. Sedangkan. Hasil didikan mereka membuatkan terlahirnya mereka mereka yang bergaji jutaan ringgit. Maka di mana sebenarnya kedudukan seorang guru?

Entah kenapa.

Aku pasti setiap profesion ada cabarannya. Tapi mendidik seseorang pasti lain cabarannya. Tak tahu. Sejak dua menjak sensitif sikit hati memikirkan apa sebenarnya diri aku boleh jadi. Nak menjadi seorang guru tapi,

" Mutarobbi nta semua kat mana? "

Entah. Betol ke layak untuk terus mendidik sedangkan diri tak terdidik?

Aku. Yang tercelaru identiti.

Semoga Allah ampuni dosa mereka mereka yang pernah mengajar aku. Tak kira siapa. Tak kisah bila. Tak kira di mana.

Terima kasih semuanya!

No comments: