Monday 24 March 2014

Mati.

"Bila ummi tengok berita Ahmad Ammar. Teringat Muaz yang belajar kat sana. Semoga jumpa syahid eh."

"InsyaAllah, ummi. Doakan Muaz dapat mati syahid."

"InsyaAllah ummi doakan."

Perbualan dimatikan. Ditutup telefon bimbit kesayangan. Diletakkan di sisi. Malam itu, aku tak dapat tidur. Golek sini sana atas katil. Dua rakan biliknya dah selamat bersemayam dengan selamatnya. Entah apa yang dimimpi mereka. Sekali sekala bunyi hembusan nafas mereka.

2.13 pagi.

Entah kenapa. Malam itu seakan lain daripada biasa. Dada aku terasa sakit tiba tiba. Nak tidur, aku jadi takut sebenarnya. Takut takut. Kalau petanda ajal dah tiba. Siapa pernah tahu. Bila malaikat maut datang menyapa? Tapi dah bersedia ke dengan dosa yang tak nak kalah menggunung banyaknya.

Beberapa hari yang lepas, berita kematian orang yang aku kenal tak henti henti datang menimpa. Mula daripada meninggalnya, ibu kepada sahabat kesayangan aku. Hinggalah kepada nenek saudara. Dan terbaru, adik kepada kawan di mana aku sedang belajar.

Belajar jauh dari orang tersayang kat Malaysia. Buatkan aku sering tertanya. Sempat ke aku nak jumpa mereka? Jujurnya. Sejak dua menjak. Sangat aku rasakan. Kematian itu makin menghampiri. Bukannya tak pernah aku rasa. Tapi perasaan ini lain macam biasa.

___________________________________

"Weh. Kalau tiba tiba aku pergi nanti, kau jaga diri eh?"

Bunyi air pancut sekali sekala masuk dalam perbualan mereka. Malam ini, malam terakhir mereka beriktikaf sama selama seminggu. Semuanya dah pulang ke kampung masing masing. Masjid tempat aku dan dia iktikaf pon lengang dari hari hari sebelumnya. Yang tinggal hanyalah pelajar pelajar yang belajar di sini yang tak pulang ke kampung halaman mereka.

"Mestilah aku gembira."

"Eh? Sama lah dengan apa aku rasa. Tak sabar pulak!"

"Okay fine. Terkena balik. Apahal tiba tiba kau ni?"

"Entah. Kerna mati tu pasti. Dan tak tahu pon bila kan?"

"Weh.."

"Apa?"

"Jaga diri tau"

Bahu dia yang aku panggil sahabat dipeluk erat. Tak nak lepas aku rasa.

"InsyaAllah. Kau pon. Tapi..."

"......"

"Aku tak nak pon kau pergi. Siapa nak tolong ingatkan aku lagi. Aku tak nak jadi aku yang dulu lagi."

"Mana ada pergi. Nanti jumpa kat sana lah. Main kejar kejar macam biasa."

"Erm. Waktu tu aku boleh buli kau puas puas!"

"Tengoklah siapa yang kena buli nanti. Heh."

Tak semena. Titis hujan turun tiba tiba. Rahmat Ilahi turun tanpa sebarang tanda. Tenangnya luar biasa. Kembali pandangan mata kami lari kepada air pancut yang tak henti dari tadi.

Oh kenangan lama~
________________________________

Esok kertas terakhir untuk periksa pertama.
Tapi entah kenapa.
Tak boleh nak fokus sepenuhnya.
Fikiran lari jauh ke sana.
Fikirkan angka 529 dan MH 370.
Yang menjadi kejutan dunia hari ini.
Pengajaran langsung Allah beri.

Dan asyik terfikir pasal mati semenjak dua menjak ni.
Teringin mati.
Tika iman aku berada di tahap yang tertinggi.
Semoga diperkenankan Ilahi.


Apa yang ada di sisimu akan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan
kami pasti akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.
(An Nahl : ayat 96)

No comments: