Saturday 22 March 2014

Of imtihan dan keputusan.


-Oh kalian, imtihan itu adalah peperiksaan yang dibahasa arab kan :)-

Pernah punya seorang bayi atau budak kecil dalam sebuah keluarga?
Pernah lihat bagaimana dia membesar dengan cantiknya?
Bermula sekecil manusia sehinggalah sebesarnya.
Daripada baring sentiasa hingga bisa berlari sini sana.
Apakah pernah kau merasa.
Bagaimana sebenarnya erti sebuah usaha.
Kerna jarang berusaha.
Mana mungkin kau bisa merasa nikmatnya sebuah usaha.

_________________________

"Ummi abah, mintak maaf. Tak dapat buat yang terbaik. Keputusan semua jatuh. Tak macam biasa."

"Tak pernah kisah pon pasal keputusannya. Yang penting jadi orang berguna. Berapa ramai kat luar sana berjaya dalam periksa tapi gagal dalam mencari redha sang pencipta. Buat apa markah tinggi sini sana. Tapi Allah pon tak kenal siapa."

_________________________


Sepanjang hidup aku, tak pernah aku merasa bagaimana menjadi seorang yang bila lihat keputusannya, cantik satu huruf belaka. Dari atas sampai bawah, A sentiasa. Dari dulu sampai kini, jujurnya. Aku tak pernah merasa.

Kerna aku tahu dan sedar. Memang latar belakang aku orang yang biasa biasa. Tak seperti mereka di luar sana yang dari atas sampai bawah keturunannya, keputusan hebat hebat belaka.

Tapi alhamdulillah. Tak pernah aku rasa kecewa dengan keputusan aku terima.

Kerna bagi aku, hidup ini perlu ada prinsipnya. Dan prinsip aku. Selagi mana aku berusaha. Selagi tu tak perlu ada rasa kecewa.

Dan, aku percaya kepada kuasa sebuah usaha.

Peliknya kita tahu sebab apa?

Belajar pada minit minit terakhir.
Kelas pergi tak pergi suka hati.
Dalam kelas tidur macam atas katil sendiri.
Mengumpat doktor sana sini.

Dan akhirnya dalam doa,
"Ya Allah berilah keputusan yang cemerlang untuk sem ini!"

Ummi Abah selalu pesan,
Gagal berjaya belakang cerita.
Yang penting usaha usaha dan usaha.

Tak kisah kalau tak berjaya.
Yang penting jadi anak soleh.
Yang penting jaga hubungan dengan Allah.
Yang penting solatnya awal waktu di masjid sentiasa.
Yang penting jadi orang berguna.

Kerna,
Bila mana kita beri semua untuk Allah,
Pastinya yang lain akan dipermudah.
____________________________________

Entah lah. Bagi aku, imtihan adalah salah satu medan koreksi diri. Melihat sejauh mana sebenarnya imtihan ini berjaya merubah kehidupan sebenar kita.

Aku sedih kecewa dengan diri sendiri terutamanya.

Yang sibuk dengan buku sini sana hanya bila periksa.
Bila bukan waktunya,
Jahiliyyah berleluasa sini sana.

Dalam hidup aku,
Aku cuba berpegang pada kata kata.
Nak dapat keputusan yang baik,
Usahanya kenalah melangit tinggi.
Ibadahnya kenalah konsisten sekali.
Belajarnya janganlah pada minit minit terakhir.

Dan bila keputusan yang tak macam kita jangka,
Cepatnya kita kecewa.

Allahu Allah.

Sedangkan mungkin itu adalah yang sebaiknya.
Andai dapat keputusan hebat,
Sedangkan usaha tak menyengat,
Adakah bisa kita ingat Allah tika kita dapat nikmat?

Entah lah.
Entri ini sekadar koreksi buat siapa yang membaca.
Seakan kita banyak dikaburi dunia.
Akhirat kita entah ke mana.

Doa aku,
Semoga nanti kita mati.
Ketika iman kita berada pada tahap paling tinggi.

Eh apa kaitan periksa dan mati?
Haaa. Lu fikirlah sendiri :)


"Yang menciptakan mati dan hidup supaya Dia mengujimu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”
(AlMulk : 2)

No comments: