Saturday 29 March 2014

Putar masa boleh?

Aku tak pernah tahu. Apakah betul langkahanku. Kepada Allah, tempat aku mengadu.

Dulu, bila awal awal sampai jejakkan kaki kat sini. Seakan tak percaya. Betol ke apa yang aku sedang rasa. Maklumlah, bila seorang insan biasa belajar jauh meretas lautan sana. Tiba tiba, sampai ke tempat yang jauh dari keluarga.

Sampai bila pertama kali jejak kat sini,

"Bangun, Muaz. Bangun! Ini bukan mimpi!" *sambil tampar diri sendiri*

Tipulah kalau tak gembira kan. Awal awal dulu serius tak rasa pon rindu Malaysia. Sebab kat sini bagi aku suasananya macam Malaysia.

Tapi, orang kata. Kita bisa merancang tapi Allah sebaik perancang.

Lama kelamaan, perasaan suka tu sikit sebanyak terkikis dari diri aku. Hinggalah perasaan menyesal tu datang kuat bertandang. Kalau aku bisa putar masa, nak saja aku kembali belajar kat UIA. 

___________

Ingat lagi, awal awal dulu buat survey nak belajar mana,

"Abah ummi, Muaz tiba tiba rasa nak belajar luar negara lah."

"Kenapa tiba tiba?"

"Entah. Hati tiba tiba rasa nak ke sana. Macam best jee."

"Muaz dah betol betol ke ni buat keputusan."

"Entahlah. Nanti Muaz istikharah."

Waktu tu, aku mula belajar tentang erti sebenar sebuah istikharah. Bukan senang nak serahkan segalanya kepada Allah. Kena tangkis dulu sifat berat sebelah dalam buat keputusan. Lapangkan betol betol hati. Baru bisa ber'soal' kepada Allah dengan tenang.

Dan aku. Bila mana dalam proses istikharah. Kejap nak ke sini. Kejap nak duduk Malaysia. Perit rasanya perasaan waktu tu. Belum lagi istikharah bila dah nak melangkah naik tangga baru. -_-'

Hinggalah, bila dah benar benar rasa keputusannya adalah yang terbaik,

"Abah Ummi. InsyaAllah Muaz yakin. Muaz nak belajar keluar negara!"

.......

"Okay insyaAllah abah ummi sokong."

Terdiam. Kaku. Gelap.

Betol ke apa aku buat sebenarnya. Sampailah hari terakhir aku kat Malaysia, kemas beg baju semua. Kakak  kakak kesayangan aku tolong kemas beg *bukan aku yang nak kay, diaorang yang nak tolong lipat dan kemas :3*

"Haish, dah besar dah adik kita ni. Dulu kecik kecik manja jee"

*aku buat muka*

"Nanti bila dah sampai sana, jangan rindu pulak sibuk nak balik Malaysia"

Dan tak tipu! Seakan diaorang tahu. Perasaan aku waktu tu. Rasa berat nak tinggalkan. Rasa nak masuk balik je UIA.

Dalam hati,

"Ya Allah, tetapkan hati aku ya Allah."

______________

Bila aku borak borak dengan kawan kawan kat Malaysia, keadaan sebenar bila belajar luar negara. Semua macam tak percaya. Respon yang sama bila dapat.

"Untunglah dah belajar jauh jauh, dapat main salji"

"Best kan dapat travel pergi negara lain nanti!"

"Serius, dengki gila dengan kau!"

"Nanti bawak aku pergi sana."

"Bawak balik isteri dari sana eh nanti" *Okay dia ni serius nak mintak disepak -_-'*

______________

Kalau boleh, nak je aku bagitahu mereka.

Sebenarnya, kawan. Memang lah nikmat bila belajar luar negara. Lagi lagi bila nak belajar kat tempat yang kita dah idam sejak dari dalam perut mak kita lagi *hiperbola detected*. Belajar budaya orang baru. Masuk dengan masyarakat kat sini. Best, aku sendiri tak nafikan bestnya!

Tapi, kawan.

Ada satu benda lagi yang kita kena tahu. Bukannya senang bila belajar jauh jauh ni. Kalau sekadar nak main salji, boleh je pergi I city -_-. Kalau sekadar nak rasa 4 musim, boleh je pergi kat Shah Alam tu. -_- lagi sekali.

Tapi, kawan.

Yang penting kita kuat atau tak jee. Berapa ramai kawan kawan aku kat sini, dah rasa putus asa. Tak dapat  teruskan dengan apa yang kitaorang belajar. Hinggakan, ada yang dah pulang Malaysia!

Tahu sebab apa?

Belajar luar negara ni kena struggle lebih. Ye. tak nafikan. Belajar mana mana pon kena struggle. Tapi boleh bagitahu, kalau memang jenis rapat dengan keluarga, bila kita jatuh. Nak beli tiket kapal terbang on the spot dan balik Malaysia?

Harapnya dapat point aku nak sampaikan.

Sebab kadang kadang, terasa lah jugak bila orang sibuk bercerita nak ke luar negara. Asyik fikir nikmatnya, sampai lupa susah payahnya.

Jadi nasihat aku, untuk adik adik SPM yang nak sambung belajar ke luar negara, kalau sekadar nak main salji, tangkap gambar sini sana masuk instagram, tak payah lah. Lebih baik belajar kat Malaysia je. *garang tak?*

Yup. Kerana aku serius!

Kerna apa?

Sejak dua menjak. Terkesan dengan apa yang berlaku. Ramai kawan kawan aku dan mungkin aku juga (?) down dengan study mereka. Hakikatnya, ada dua pilihan saja. Nak kuatkan semangat atau putus asa?

Kenapa aku cerita benda yang buruk saja?

Supaya. Kita tak sibuk fikir suka saja. Sampai kita lupa dalam sunnatullah nya, setiap yang baik. Pasti ada buruknya. Ayat biasa, surah baqarah.
"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." 
(Al-Baqarah:216)

Yup. Sedangkan kita tidak mengetahui. Apakah sebenarnya yang terbaik untuk kita Allah beri.

Sebab itu, dalam buat apa apa keputusan, biar betol betol serahkan hati kita kepada Ilahi,

Jangan kerna sekadar nak ikut nafsu, keputusan dibuat hanya kerana aku mahu!

________

Semoga. Allah permudahkan urusan kita semua. Maaf atas salah silap selama.

Harap tak ada yang terasa :)

Selamat memaknai erti mujahadah dan syurga! :D



Dan, pergilah jauh mana pon.

Tetap aku rindu.

Kopiah putih.
Baju putih dan hijau.
Seluar hijau gelap ke coklat (?)
Lencana atas poket.
Stokin tapak hitam.
Kasut hitam.

Antara tempat yang menjadikan sebenarnya siapa aku sekarang.

Semoga. Terus mekar bumi bertuah di sana!

-Muhammad Mu'az-
Irbid, Jordan.

1 comment:

suraya0809 said...

"Tetap aku rindu.

Kopiah putih.
Baju putih dan hijau.
Seluar hijau gelap ke coklat (?)
Lencana atas poket.
Stokin tapak hitam.
Kasut hitam."

nasib baik tak mengalir air mata baca part ni... entah tacink je bace... teringat zaman sekolah...! :(