Friday 4 April 2014

Aku nak kahwin!

"Okay tak sedar pon dah masuk 3 April!"

Reaksi pertama bila mana April datang menjelama. Jujurnya, entah apa aku buat. Sampai makin rasa masa ni berjalan dengan sangat sangat dan sangat cepat. Taklif (tanggungjawab) pon makin lama makin rasa berat. Imtihan thani (exam second) pon dah nak mula tunjuk dia punya hebat. Minggu depan dah start. 

" Muaz keputusan macam mana? "

" Erm awal awal hari tu jatuh sikit. Eh banyak. "

" Berapa markahnya "

" *aku bagitahu tiap satu markah* "

" Alah, tak ada lah rendah mana. Okay lah tu lebih setengah semua! "

" -_-' "

Betol. Sekurangnya aku sangat bersyukur. Punya ummi abah yang sentiasa menjadi pendorong semangat bila mana aku rasa aku tak kuat. Aku tak pernah belajar tentang benda ni, sampai lah aku rasa jauh betol betol dengan diaorang.

Dulu pergi jauh pon sebab tak banyak duduk rumah. Keluar sini sana sibuk lah kononnya. Balik rumah, duduk dalam bilik memanjang. Keluar sebab makan malam atau ummi abah nak bawak pergi jalan jalan satu family. Tak pernah aku rasa apa pentingnya sebuah institusi keluarga *kay ayat matang konon*

Tapi lama kelamaan. Sikit demi sikit. Hati aku Allah lembutkan. Sampai sini, paling buat aku terkesan adalah detik bila mana dapat skype dengan ummi abah. Aku rasa kalau kat rumah aku ni, yang paling rajin skype aku lah. Dalam seminggu, tiga empat kali lah jugak. 

Kerna aku tahu. Ada satu kemungkinan besar bila belajar jauh, adalah bila mana kita tak tahu adakah kita punya peluang untuk jumpa mereka kat sana. Mungkin ada lah suara hati kecil kalian berkata, 

" ceh. nak jadi supersaiya lah kononnya. Tapi manja! "

Heh senyum bangga! Biar lah nak jadi manja pon. Sebab kalau tak manja, macam mana nak rasa kasih sayang ibu ayah kita kan? *senyum lagi sekali sambil angkat kening lima puluh kali*

_________________________

April pon dah datang munculkan diri. Tahu apa maksudnya? Masa berjalan dengan cepat lagi! Dan makanya, lagi beberapa bulan berakhirlah tahun dua aku kat sini. Tup tap tup tap. Masuk tahun tiga. Hujung tahun depan, dah masuk tahun akhir aku belajar kat bumi anbiya ni.

Tapi entah lah. Dah sedia ke nak balik jumpa orang sana sini bila bicara pasal agama. Tak pernah terlintas pon sebelum ni, untuk jadi pelajar syariah. Tapi Allah sebaik baik perancang. Dan itu yang aku percaya apa yang Allah beri.

" Nanti Muaz balik, Muaz jadi imam terawih eh kat surau "

" Erk, abah. Muaz tahun ni tak balik tiga bulan lah eheh. "

Selamat lah kononnya. Tapi jauh di sudut hati abah. Aku dapat baca. Ayat yang sama selalu dia beri bila skype. Dan insyaAllah aku tak akan cuba hampakan harapan seorang supersaiya buat diri aku. Doakan. Agar aku bisa realisasikan apa yang ummi abah nakkan dari aku. Sebelum mereka atau pon aku 'pergi' dulu.

_________________________

Dan, hari ini. Dunia menjadi saksi lagi sekali. Perginya seorang tokoh yang sangat disegani. Pak Cik Muhammad Qutb, 95 tahun pergi menghadap Ilahi. Dunia menjadi saksi betapa pena penanya menjadi rujukan untuk mereka yang bergerak atas jalan dakwah ini.

Yee. Orang orang macam ni lah menjadi pemangkin semangat aku untuk cuba menulis selagi aku mampu. Kerna ini adalah antara medan aku. Dan semoga. Bila perginya aku nanti, tika mana mana tulisan tulisan aku dibaca lagi, dan ada yang beramal dengannya. Sekurangnya pahala aku terus menerus berterusan bila aku rehat selamanya!

Semoga. Allah perkenankan juga hati aku ini. Dan tetapkan diri aku atas jalan ni.

Dan macam biasa, suka aku tinggalkan cebisan kalamNya untuk kita hidupkan hati sentiasa,

"Dan kawan-kawan mereka dari golongan manusia berkata; 'Ya Tuhan, kami telah saling mendapatkan kesenangan, dan sekarang waktu yang telah Engkau tentukan buat kami telah datang.' Allah berfirman.'Nerakalah tempat kamu selama-lamanya, kecuali jika Allah menghendaki lain.' Sesungguhnya, Tuhanmu Maha Bijaksana, Maha Mengetahui. Dan demikianlah Kami jadikan sebagian orang-orang yang zalim itu menjadi teman bagi sebagian yang lain disebabkan apa yang mereka usahakan”. 
(Surah al-An’aam  ayat 128-129).

Oh lupa pulak, apa kaitan tajuk dengan post?

Eheh. Tak ada kena mengena pon, saja nak pancing suka suka. :)

Jangan lupa. Titipkan doa untuk aku sentiasa yee. Semoga terus Allah beri keteguhan hati atas jalan ini!

4 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
suraya0809 said...

eh, nta memang bukan dah tunang ke??

dengan perjuangan... *ayat basi*

menanti masa kahwin je. moga tsabat deh. fi amanillah.

SuperSaiya said...

Bintang Tsuraya,

Erkk. Mohon jangan fokus pada tajuknya yee.

Fokus pada isinya :3