Thursday 17 April 2014

Bersyukur.

Sentap habaq hang!

Mungkin selalu sangat kita.

Dalam berdoa.

Akan memohon agar segala hajat kita dimakbulkan oleh Dia.

Keputusan cemerlang, kahwin wanita solehah, Apatah lagi mahu kaya.

Tapi, pernah ke sebenarnya kita.

Dalam berdoa, kita berkata.

"Ya Allah, terima kasih untuk segala nikmat yang kau kurnia!"

Krik Krik Krik..

___________________________

Di satu hari yang tenang.
Tapi hati yang gundah gulana....

" Muaz, markah kau dapat berapa? "

" Erm sikit jee. "

" Konon. Cepatlah. Berapa! "

" Alhamdulillah ** "

" Sikit baq hang! Okay lah tu! Aku dapat atas ** pon kira bersyukur kau tahu? "

Tumbukan padu jarak dekat.

Serius waktu tu memang rasa kena tampar atas bawah kiri kanan laju laju.

Hebat Tarbiyyah (pendidikan) Allah beri.

Tak kira masa, tak tunggu siapa pemberinya.

****

Seperkara yang aku perasan bila mana aku dilanda periksa. Boleh kata sejak dulu kala, Ah! Tika mana misai yang masih ada di muka yang kecoh bila aku upload gambar lama di buku punya muka (baca : facebook), adalah periksa aku yang tak pernah sempurna.

Ini apa yang aku perasan. Tiap kali aku ambil lah apa ujian sekalipon, pasti ada silapnya. Pasti ada cuainya. Apatalah lagi kekosongan (blank) secara tiba tiba. Lepas keluar periksa, memang akan boleh jangka akan ada yang aku silap sekurangnya satu soalan cuma.

Mungkin. Cukup lah kot untuk aku kata, manusia itu memang tak sempurna. Mungkin ini dari bahagian aku. Tak sempurna dari segi yang macam ni. Dan memang aku rasa, tiap yang berlaku itu adalah atas dosa aku yang bertimbun banyaknya.

Kadang kadang salah kat soalan yang memang sebelum periksa, bahagian tu lah kita paling hafal. Tapi nak katanya, bila Allah kata kun fayakun! Maka, siapa bisa lawan kuasanya?

Dan, tipulah.

Bila mana aku keluar periksa, rasa menyesal. Apatah lagi tika dapat keputusan. Lihat markah yang tertera. Akan datang rasa sakit dia. Yang mana sebenarnya, aku boleh dapat jauh lebih baik daripada yang sepatutnya. 

Tapi itu lah manusia. Tak reti nak bersyukur bila mana natijah (hasil) kita terima. Bukannya tak biasa, tiap kali lepas doa, pasti akan ada ayatnya,

" Ya Allah, kau berilah apa yang terbaik untuk aku. "

Doa di amiiin kan tanpa ragu. Tapi bila mana tiba harinya, salah kan si Dia yang kata kita tak makbulkan doa kita.

Apakah ini sebenarnya?

**

Itulah kita.

Bila melihat yang banyak itu saja yang kononnya hebat semata.

Yang rendah itu lemah kata kita. 

Tapi padahal ramai lagi yang lebih rendah sebenarnya.

Sekurangnya, mereka bisa bersyukur dengan hasilnya.

Mereka dah bahagia.

Susah kan bersyukur sebenarnya?

Apatah lagi nak ikhlas sepanjang masa?

Bila diuji sedikit cuma.

Habis ke laut jadi niat awal kita kerana Dia.
_________________________

" Erk. Okay sorry. Aku tak ada niat. Cuma entah lah. Aku rasa aku sepatutnya boleh dapat jauh lebih baik dari ni. "

" Haha. Kau tak percaya kat Allah eh? "

" Woi! Agak agak lah. "

" Dah tu, kalau kau doa nak yang terbaik, takkan ni yang terburuk Allah nak bagi kot? "

" ..... "

Mungkin. Kat sini berfungsinya sebuah tawakkal.

Bila mana kau serahkan segalanya kepada Allah,

Tanda sepenuhnya kau berserah.

Pasti apa jua yang datang menimpa,

Kau tak akan mengalah!

Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
( Surah Ibrahim : ayat 7 )

Baca dua tiga kali ayat terakhir tu.

Kalau kufur ingkar,

AzabKU amat keras!

Itulah. Dari periksa,

Terselit jua pengajaran buat kita.

Jangan butakan hati.

Dalam mengkoreksi diri.

Selamat,
Memaknai erti syukur!


_supersaiya_

No comments: