Tuesday 6 May 2014

Ikhlas.



Hakikat seorang perantau itu,

Tak punya keluarga di sisi selalu.

Cukuplah orang sekeliling menjadi pengubat rindu.

Susah senang lebih mereka fahami dulu.

Ohoi tetiba.

_______________________

Tahu apa antara perkara paling susah bagi aku?

ISTIQAMAH!

Buktinya?

Last update blog ni entah bila. 

Kalau tengok balik masa lama,

Bukannya tak ada masa kosong.

Tapi entah ke mana waktu masa itu.

Teringat. 

Tulisan Fathi Yakan di dalam karyanya Generasi Pemuda dan Perubahan.

PEMUDA  
ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat 
manusia.

Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda
TETAPI 
pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar; 
Pemuda yang tiada peribadi,bersikap seperti kera; 
Pemuda yang tiada mempunyai akhlak, yang lebih dekat dengan binatang
Pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa-kuasa jahat dan zalim, disusun oleh parti- parti kufur dan syaitan; 
Pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka;

TETAPI 
keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya.


Serius. Kalau kau tak terasa apa yang nak disampaikan selepas perkataan tetapi,

Kau mungkin bukan pemuda (?)

Okay ini cuma muqaddimah.

Maka, bismillah.

________________________________________



Tika itu aku tengah baring tenangkan fikiran. Otak aku serius bercelaru waktu tu. Entah apa yang aku fikir pon aku sendiri tak dapat tafsir.

Tiba tiba,

"Muaz, kau jangan putus asa eh. Walau macam mana sakit pon kau rasa, kau tetap kena terus mencuba."

Terkejut aku waktu tu, dia datang dan baring tepi aku. Cantik langit Tuhan karuniakan waktu tu. Seakan tahu ada 'kisah' yang bakal terlakar waktu tu,

"Erm. Tapi sampai bila aku nak kena kuat?"

"Sampai kau ketemu syurga?"

"Syurga. Syurga. Syurga. Cakap senang lah. Benda tu tak nampak depan mata kot."

Aku tertinggi kan suara waktu tu. Dia terdiam seketika. Mungkin. Terkejut dengan respon aku waktu tu kot. Cepat cepat aku istighfar. Hebat permainan syaitan dalam mengamarahkan manusia yee.

"Muaz. Kau tak percaya kat janji Allah ke?"

Dush. Tertembak sangat waktu tu. Terdiam. Aku tahan air mata.

"Bukan aku tak percaya. Tapi...."

"Kau rasa kau tak boleh?"

"Erm. Lebih kurang macam tu lah. Kau pernah tak rasa kau buat semua benda tapi tak ikhlas pon. Kau berkorban sebab kau terpaksa. Kau buat semua benda seakan tak dapat pahala hanya sebab ikhlas tu tak ada. Memang kau rasa diri kau tak berguna. Macam robot pon ada. Yang buat semua benda atas terpaksa tanpa tahu sebab kenapa kau buat semua benda tu. Lagi lagi nak rasa 'feeling' dalam buat baik."

Akhirnya, terkeluar jugak apa yang aku pendam selama ni. Dia diam. Sekadar dengar luahan aku. 

"Ada lagi tak Muaz?"

"Ada apa?"

"Apa apa kau nak cerita lah?"

"Entah. Tak ada kot."

"Muaz....."

Lama dia diam. Aku pon terikut bunyi burung waktu tu. Beberapa minit, dia sambung.

"Tak best kan kita buat baik sebenarnya? Kena perli. Kena mujahadah. Kena berkorban apa kita suka dan macam macam lagi. Tapi Muaz..... Ikhlas tak ikhlas tu cerita kedua kot. Kita kena berkorban dulu. Baru datangnya ikhlas tu. Kita tak tahu amal mana yang Allah terima. Sebab tu kena terus buat baik. Kalau kau tak buat, macam mana kau nak dapat pahala?"

Aku diam lagi. 

Tiba tiba,

Aku lihat
Ada prasangka di hatimu
Melihat diriku saat ini...

Disentuh skrin telefon bimbitnya. Lantas mematikan lagu satu tubuh menjadi pengejut tidurnya setiap hari. Dilihat jam yang tertera di skrin telefon.

Jam 4.30 pagi,

"Astaghfirullah. Mimpi rupanya."

.Tamat.

_________________________________________________

Kadang kadang,

Kita tak sangka bagaimana semangat itu Allah mahu beri.

Memang biasanya, hadir dalam keadaan tak pernah kita sangka. 

Kata Nabi,


‘Bahawa setiap amalan itu ada puncak kesungguhan-nya, setiap puncak kesungguhan itu ada 
surutnya. Maka sesiapa yang surutnya adalah pada sunnahku, maka dia telah mendapat petunjuk, dan sesiapa yang surut kepada yang lain, bererti telah binasalah dia.’ 

Makanya,

Jatuh itu biasa.

Asalkan tak bawa kau jauh dari pencipta.

Dapat tak ibrahnya (pengajaran) apa?

_____________________________________________

Heh post sekadar hilangkan masa yang terluang cuma.

Doakan supersaiya ini.

Imtihan nihaie (final exam) menanti.

Dan kemudian,

Malaysia tunggu aku nanti!

Kay lambat lagi T.T

2 comments:

Isyraf Imrani said...

Teruskan usaha mencapai keikhlasan! :)

Supersaiya said...

InsyaAllah. Doakan ana seqawiy nta ya akhi.